دوره ساسانی
نوشته شده توسط : پیکی چاپ

دوره ساسانی

 

نوشته های دوره اولیه ساسانی و منابع عربی آن در قرون وسطی بیانگر تلاش و کوشش نخستین افراد خاندان ساسانی، اردشیر اول و شاپور اول برای محاصره کردن کل ایران می باشد. تا دوره شاپور اول کل حاکمان محلی از سلطنت برکنار شده بودند و به جای آن ها فرزندان شاپور جانشین آن ها شدند. از جمله بهرام که بر گیلان حکمرانی می کرد. تعداد فتح های اردشیر را به دقت نمی‌توان مشخص کرد. بیشتر مناطق پارتی، مشمول حکومت های تابع از ساسانیان اطاعت کردند. بر طبق گفته طبری، پادشاهان کوشان و توران در شرق به اردشیر ملحق شدند، ولی در غرب، و جزایر خلیج فارس و بحرین، لشکرکشی صورت گرفت و این منطقه ها فتح گردیدند. اینکه گیلان و مناطق ساحلی خزر به اردشیر پیوسته باشند غیر قابل تحمل می باشد زیرا  عنوان گیلانشاه برای نخستین بار در دوره شاپور اول پدید آمد. مناطق حاشیه خزر مادیه یک منطقه جغرافیایی و قومیتی متمایز ایران را تشکیل می دادند و گرایش آن ها نیز به سمت استقلال سیاسی بوده است.

 

 

مشاغل، گیلان، مشاغل گیلان، ثبت تبلیغات مشاغل گیلان

 

نامه تنسر نشاندهنده این است که شاه گشناسب، در اوایل دوره ساسانی شاه گیلان، دیلم و رویان، طبرستان و دماوند بود. منطقه، یک پادشاهی تابع و بعدها استان کوه های پتشخوارگر (فرشواذگر) را تشکیل می‌داد. شهر اصلیش، رشت (سایرو پولیس)، می بایست بر سر راه های پارتی به ارس و آتورپاتکان باشد. مسیحیت توسط این راه می‌توانسته از قرن دوم به بعد به گیل ها رسیده باشد اگر چه تازه بعد از قرن ششم اسقف نشین گردید. جاده ماه در جنوب به واسطه شادشاپور (قزوین)، در دسترس بود.

 

 نقشه ثبت مشاغل گیلان، نقشه، نقشه پیکی

 

اینگونه به نظر می آید که گیل ها (گیله مردان)، در قرن اول یا دوم پیش از میلاد،در ساحل جنوبی دریای خزر و غرب رود آماردوس (بعدها سفیدرود) وارد شدند. در هجومی که عرب‌ها صورت دادند، نتوانستند گیلان را اشغال کنند. پلینی آن ها را با کادوسی ها که قبلاً آنجا زندگی می کردند یکی می نماید. محتملتر می باشد که آن ها مردم دیگری بوده‌اند، به طور احتمال از منطقه داغستان آمده‌اند و به جای کادوسیان آمدند. از رود آماردوس هم عبور کردند و به همراه دیلمیان جایگزین آماردی‌ها گردیدند. از آن ها هم نظیر دیلمیان به عنوان مزدوران شاهان ساسانی نام برده شده اما به نظر نمی‌رسد تحت فرمان اثرگذار آنان در بیایند.

 

املش، مشاور املاک، مشاور املاک های املش

 

از جاییکه از دوران هخامنشیان و ساسانیان، گیلان با خاندان ها و فرمانروایان محلیش به طور تقریب اکثراً مستقل بود، دین زرتشتی و کلنی‌های نسطوری توانست برای زمان طولانی در آن دوام بیاورد. در ۵۳۳ از گیلان همراه با آمل به عنوان پایگاه کشیشی نسطوری نام بردند.

 

مبل، مبمان و دکوراسیون، مبلمان و دکوراسیون های لنگرود

 

گیلان تا قرن هفتم میلادی٬ در منطقه نفوذ هخامنشیان٬ سلوکیان٬ اشکانیان و ساسانیان قرار داشت که بر ایران تا قرن هفتم میلادی حکمفرمایی می کردند. فتح ایران توسط اعراب موجب ظهور تعداد بسیاری سلسله‌های محلی در گیلان گردید. بنا به گفته ای خاندان دابویگان هم قبل از رفتن به مازندران از گیلان نشات گرفت.

 
 
 



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: